سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 تعداد کل بازدید : 190075

  بازدید امروز : 15

اسلام از مکه تا اینترنت(قسمت آخر)! - عصر ارتباطات

[ خانه | ایمیل |شناسنامه | مدیریت ]

 

موضوعات وبلاگ

 

 دوستان



 

درباره خودم

 

لینک به لوگوی من

اسلام از مکه تا اینترنت(قسمت آخر)! - عصر ارتباطات

 

اشتراک

 

 

حضور و غیاب

یــــاهـو

 

جستجوی سریع

 :جستجو

با سرعتی بی‏نظیر و باورنکردنی
متن یادداشت‏ها و پیام‏ها را بکاوید!

 

آوای آشنا

 

بایگانی

انقلاب مجازی
ارکات
لاریجانی
تا انتخابات!!!
اسلام از مکه تا اینترنت!
گپ های دخترانه
مناظره ی سیستم عامل ملی
ارتباطات ِ عصر ِ تنهایی
وبلاگ؛ رسانه مردم
نجوای رمضان
امت مجازی
اسلام هک نمی شود!
برای او
45 دقیقه تا خرامه!
انقلاب زنده است تا خمینی زنده است
زمستان 1385
پاییز 1385
تابستان 1385
بهار 1385
تابستان 1384
بهار 1384
زمستان 1383

 

اگر تو به زندگى پشت کرده‏اى و مرگ به تو روى آور است پس چه زود دیدار میسر است . [نهج البلاغه]

اسلام از مکه تا اینترنت(قسمت آخر)!

نویسنده:محمد صادق افراسیابی::: یکشنبه 84/4/19::: ساعت 12:25 صبح

بسمه تعالی

سلام.

شهادت مادرم زهرا(س) رو به همه شما تسلیت میگم و در عین حال آرزو می کنم که تمامی شیعیان هر جا که هستند صحیح و سالم در پناه آن بانوی بزرگوار اسلام در راه رسیدن به کمال غایی موفق و موید باشند.

اما این هفته شاهد آخرین قسمت سلسله مطالب اسلام از مکه تا اینترنت هستید؛ مطلبی که با جرات می توانم بگویم نگارش آن حداقل ده ها ساعت – حدود سی ساعت - ، از وقتم را به خود اختصاص داد و البته این همه مرهون توصیه استاد عزیزم جناب آقای دکتر حسام الدین آشنا است که اینجانب را بدین موضوع امر کرد.

امیدوارم این نوشتار برای تمامی مخاطبان وبلاگ مفید واقع شده باشد.

Understanding Islam

http://www.understanding-islam.com

پایگاه اطلاع رسانی " درک اسلام"؛ پایگاه مستقلی که به منظور احیای اسلام از طریق توضیح مفاهیم اسلامی و مقایسه آن با سایر ادیان ایجاد شده است، می کوشد تا اسلام را از دیدگاه های مختلف بررسی کرده و به شبهات و پرسش ها، پاسخ مناسب دهد.

روند شکل گیری سایت بدین نحو است که موسس " درک اسلام"، در ژانویه 1997 با ورود به محیط وب به دلیل زمینه مذهبی شخصیش به سمت سایتهای مذهبی کشیده شد و تمام سایتهای دینی – شامل سایتهای اسلامی، مسیحی، یهودی و بودایی– را مطالعه کرد. وی پس از روبرو شدن با نظریات سایر ادیان و مشاهده شبهات آن ها نسبت به اسلام تصمیم گرفت سایتی در جهت نهضت بازگشت اسلامی و مقایسه اندیشه اسلام و سایر ادیان پدید آورد.

بخشهای مختلف این پایگاه بدین شرح است؛ سوالات مطرح شده ی اخیر – شامل سوالات خوانندگان راجع به اسلام و دیگر ادیان با قابلیت جستجو در بانک سوالات - ، مقالات اخیر  ، بحث های اخیر – به صورت فروم هایی جهت بحث میان فرقه های مختلف اسلامی و نیز مسلمانان و غیر مسلمانان - ، مقالات خوانندگان – شامل جدیدترین مقالاتی که توسط خوانندگان برای سایت ارسال می شود - ، کتابهای آنلاین جدید - که مجموعه ای از جدیدترین کتابهای الکترونیدر زمینه روند برخورد اسلام و سایر ادیان، رنسانس اسلامی و ... می باشد - ، معرفی سایتهای برتر اسلامی و  ...

علاوه بر تمام آنچه گفته شد در صفحه اصلی می توان عناوین مهم ترین مقالات را مشاهده کرد؛ عناوینی همچون دین اسلام و مقایسه آن با ادیان مطرح دنیا و ..

" درک اسلام" از لحظ به روز بودن، طراحی و رعایت نکات نگارشی، اثر بخشی و راهبری دارای ویژگی ها و نکات مثبت بسیاری است. اما از آنجا که مقالات موجود در این پایگاه از اقشار  مختلف اجتماع می باشند، این موضوع باعث ضعف در اعتبار این منبع اصلی شده است.

 

The True Religion

http://www.thetruereligion.org

محوریت پایگاه اطلاع رسانی " مذهب واقعی"؛ پایگاه مستقلی که در سال 1999 با هدف ارائه اطلاعات معتبر در مورد تمدن اسلامی، و باورها و فرهنگ مسلمانان توسط یک خانواده مسلمان ساکن نیویورک آمریکا تاسیس شد، بر پایه جمع آوری و ارائه مقالات مرتبط با موضوع " اسلام گرایی در جهان معاصر" می باشد.

همچنین تشکیل گروههای بحث و تبادل نظر، معرفی تازه مسلمانان، مرور تازه ترین اخبار جهان اسلام، توصیه کتاب برتر و ارائه خلاصه ای از آن، و گزارش از گروههای اسلامی از دیگر فعالیت های " مذهب واقعی می باشند.

لازم به ذکر است کاربران نیز می توانند مقالات خویش را با رعایت شرایط توضیح داده شده در بخش مقالات برای مسئولان پایگاه جهت درج در صفحه مربوطه بفرستند.

" مذهب واقعی" از جهت اثر بخشی – با داشتن امکان سرچ و تقسیم موضوعی مقالات- ، راهبری، اعتبار، به روز بودن و طراحی و نگارش سایت دارای وضعیت مطلوبی است. اما این سوال در ذهن مخاطب ایجاد می شود که چرا با وجود اینکه این وب سایت متعلق به نهاد یا ارگان خاصی نمی باشد از دامنه " ارگ" استفاده کرده است؟

Perspectives on Muslim History and Civilization

 http://www.ric.edu/adamslibrary/resources/courseguides/history164.html

"چشم انداز تاریخ و تمدن اسلامی" صفحه ای است که توسط بخش “Library Course Guides” دانشگاه ِ “University of Rhode Island”، جهت کمک به دانشجویان دروس "قرون وسطی؛ زندگی در دنیای فطری"، "دنیای اسلام از بعثت پیامبر تا سال 1800 میلادی"، "جهان اسلام در عصر جدید ( از 1800 تا زمان حاضر)"، "اسلام و سیاست اسلامی در جهان معاصر"، ایجاد شده است.

این صفحه، منبعی ارجاعی است که در آن به کتاب ها، کلیدواژه ها، مجلاتِ بانک های اطلاعاتیِ “Academic Search primer” و “JSTOR”، و وب سایتهای مرتبط با "چشم انداز تاریخ و تمدن اسلامی" لینک داده شده است و از این طریق سعی دارد تا دانشجویان دروس مذکور را برای یافتن منابع کمکی مورد نیاز آن ها یاری کند.

با توجه به وابستگی وب پیج فوق به دانشگاهِ“University of Rhode Island”، به نظر می رسد می توان آن را در زمره منابع معتبر و غنی به شمار آورد.

 

Islam, The Modern World, and The West

http://www.uga.edu/islam/islamwest.html

وب پیج ِ درسی " اسلام، دنیای جدید و غرب"، مربوط به بخش مطالعات اسلامی دانشگاه "جرجیا" می باشد. این صفحه که جزو منابع ارجاعی تلقی می شود، شامل معرفی مقالات مرتبط با " اسلام در جهان معصر"، "اسلام و غرب"، " بررسی وضعیت مسلمانان ِ کشورهای مختلف"، " اسلام پس از حادثه 11 سپتامبر"، " اسلام و جهانی سازی"، " اسلام و دموکراسی"، " اسلام و حقوق بشر"، " اسلام و رسانه های جمعی"، " آینده جهان اسلام" و ... می باشد.

لازم به ذکر است دانشجویان می توانند از طریق دنبال کردن لینک مربوط به هر یک از مقالات، متن کامل آن را مشاهده کنند.

با توجه به اینکه صفحه " اسلام، دنیای جدید و غرب" وابسته به یکی از دانشگاههای معتبر است که مقدار زیادی از توان خود را صرف پرداختن به مباحث اسلامی و دینی می کند، و در آن به آخرین مقالات علمی با موضوعی مشابه موضوع درس " بازگشت به اسلام در جهان معاصر" لینک داده می شود، بنابراین این صفحه یکی از غنی ترین ومهم ترین منابع درسی می باشد.

با توجه به تک صفحه ای بودن این منبع به نظر می رسد، امکان ارزیابی آن از حیث راهبری، اثربخشی و سایر نکات مطرح در ارزیابی سایت، به شکلی تام و تمام امکان پذیر نیست.

پایان


موضوعات یادداشت



[ خانه | ایمیل |شناسنامه | مدیریت ]

©template designed by: www.persianblog.com