سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 تعداد کل بازدید : 189971

  بازدید امروز : 11

پاییز 1385 - عصر ارتباطات

[ خانه | ایمیل |شناسنامه | مدیریت ]

 

موضوعات وبلاگ

 

 دوستان



 

درباره خودم

 

لینک به لوگوی من

پاییز 1385 - عصر ارتباطات

 

اشتراک

 

 

حضور و غیاب

یــــاهـو

 

جستجوی سریع

 :جستجو

با سرعتی بی‏نظیر و باورنکردنی
متن یادداشت‏ها و پیام‏ها را بکاوید!

 

آوای آشنا

 

بایگانی

انقلاب مجازی
ارکات
لاریجانی
تا انتخابات!!!
اسلام از مکه تا اینترنت!
گپ های دخترانه
مناظره ی سیستم عامل ملی
ارتباطات ِ عصر ِ تنهایی
وبلاگ؛ رسانه مردم
نجوای رمضان
امت مجازی
اسلام هک نمی شود!
برای او
45 دقیقه تا خرامه!
انقلاب زنده است تا خمینی زنده است
زمستان 1385
پاییز 1385
تابستان 1385
بهار 1385
تابستان 1384
بهار 1384
زمستان 1383

 

هرگاه کسی را دیدید که به وی زهد دردنیا و کم گویی عطا شده، بدو نزدیک شوید که حکمت القامی کند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

آسیب شناسی وبلاگ های دینی

نویسنده:محمد صادق افراسیابی::: چهارشنبه 85/7/19::: ساعت 9:42 صبح

هموطن سلام ( به نقل از شبستان نیوز ) :

فراهم نکردن زیرساختها در حوزه فرهنگی با توجه به دسترسی همه گروهها و افراد به وبلاگ می‌تواند وبلاگهای دینی را در معرض خطر جدی قرار دهد.
محمدصادق افراسیابی، مشاور پژوهشی دفتر توسعه وبلاگهای دینی در پاسخ به این سوال که نقاط ضعف و قوت وبلاگهای دینی در کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید گفت: در ایران وبلاگ‌نویسی دینی یک سری نقاط ضعف و قوت دارد . نقاط قوت وبلاگ دینی این است که مفاهیم دینی از طریق آن ها ، به عنوان رسانه‌ای نوین که محدودیت سایر رسانه‌ها را ندارد، منتقل می‌شود و این فضا برای افرادی که آگاهی خوبی از مسائل دینی دارند ،برای انتقال مفاهیم دینی محیط مناسب تری فراهم می کند.
وی با بیان اینکه وبلاگ دینی به عنوان یک منبر دیجیتالی که با طیف وسیعی از مخاطبان در ارتباط است ،بدون اینکه هزینه‌ای را صرف کنند خاطرنشان کرد: انتقال مفاهیم دینی به مخاطب در سایر رسانه‌ها مثل روزنامه، تلویزیون و سینما هزینه‌هایی را در بردارد . علاوه بر آن افرادی که تولید محتوا می‌کنند ، محدودیت های هم وجود دارد. یعنی در بین کل افراد، یک عده خاص می‌توانند آن پیام را برسانند . در حالی که در وبلاگ این محدودیت وجود ندارد و هر دانش‌آموخته حوزه دین می‌تواند مفاهیم دین را منتقل کند.
افراسیابی با اشاره به اینکه سهولت دسترسی به مخاطب به عنوان نقطه قوت وبلاگ دینی دارای ضعفی نیز هست گفت: ممکن است افرادی که آگاهی خوبی از دین ندارند به سراغ مفاهیم دینی بیایند . در صورتی که در رسانه های همچون تلویزیون و سینما دست‌اندرکاران برای انتقال هر پیامی ،افراد زبده و کارشناس را گلچین می‌کنند. اما در وبلاگ‌نویسی این گلچین کردن از بین می‌رود .بنابراین هر فردی می‌تواند پیام دین را منتقل کند . حتی کسی که سواد دینی چندانی ندارد و این امر می‌تواند خطرناک باشد.
وی افزود:بعضی از وبلاگهای دینی به همین صورت دین عوامانه و دینی که خودشان استنباط می‌کنند را ترویج می‌دهند که این آسیب جدی است.
مشاور پژوهشی دفتر توسعه وبلاگهای دینی با اشاره به ارتباط تعاملی وبلاگ‌نوییسان دینی در توسعه وبلاگهای دینی به عنوان نقطه قوت این عرصه گفت: وقتی که بحث وبلاگ‌نویسی دینی پیش می‌آید کسانی که در حوزه دین مثل سایر حوزه‌ها وبلاگ می‌نویسند ،یکدیگر را شناسایی می‌کنند و در حقیقت حلقه‌ای تشکیل می‌شود برای اینکه بتوانند صحبت ها و مباحث یکدیگر را نقد کنند و این اتفاق موجب توسعه وبلاگشان می‌شود . از سوی دیگر همین گفتمان برقرار شده سبب می‌شود تفکر دینی در وبلاگ پرورش پیدا کند که این موضوع را نمی‌توان به سادگی از یاد برد.
افراسیابی نزدیکی به مخاطب را نقطه قوت وبلاگ‌دینی برشمرد و افزود: هنگام نزدیک شدن با مخاطب ، شما در فضایی قرار دارید که با مخاطب تکلفی ندارید . وقوع این رویداد با دسترسی اسان به مخاطب که مخاطب راحت می‌تواند به شما دسترسی پیدا کند، فرق می کند . در نزدیکی با مخاطب این شما هستید که در میان مردم رفته اید و خود را در میان انان قرار داده اید . وقتی در فضای وبلاگ قرار دارید خود را در فضای جهانی قرار داده‌اید و نوع زبانتان هم یک زیان متکلفی نیست. زبانی راحت و ساده که همه فهم است و با ذوق و سلیقه مخاطب این عصر که عصر ارتباطات است نزدیک است.
وی فراهم نکردن زیرساختهای حوزه فرهنگی را به عنوان آسیب جدی که وبلاگ دینی را تهدید می‌کند نام برد و گفت: اگر ما در حوزه فرهنگی زیرساختهایی را فراهم نکرده باشیم و شرایط نیز به گونه‌ای است که هر طیف و هر گروهی می‌توانند راحت به وبلاگ دسترسی پیدا کنند این امر می‌تواند خطرناک باشد.زیرا که این امر نه تنها موجب فضای گفتمان نمی‌شود بلکه سبب ایجاد فضای جدلی می‌شود و باعث می‌شود حریمهای مصنوعی بین یک گروه و گروه دیگری از مردم ایجاد شود. که بسیار خطرناک است و می‌تواند مردمی بودن وبلاگ دینی را تحت الشعاع خود قرار دهد.
افراسیابی ایجاد دفتر توسعه وبلاگهای دینی را در راستای نقاط قوت و ضعف وبلاگ دینی دانست و گفت: می‌بینید که تهدیدها، قوت‌ها، ضعف‌ها و فرصت‌ها به شکلی پایاپای در کنار هم قرار دارند و این ضرورت وجود دارد که نهادی به وجود آید که وبلاگهای دینی را ساماندهی کند . دفتر توسعه وبلاگهای دینی در راستای همین موضوع ایجاد شد تا بتواند نقاط ضعف را به قوت و تهدید را به فرصت تبدیل کند.


موضوعات یادداشت


عارفانه!!!

نویسنده:محمد صادق افراسیابی::: جمعه 85/7/7::: ساعت 4:58 عصر

سلام.

رمضان آمد و دوباره بوی یار شد!!!

با رسیدن رمضان داشتم توی نوشته هام سرچ می کردم ببینم چیزی راجع به رمضان پیدا می کنم یا نه؟

این ها مطالبی بودند که به نظرم رسید میتونه این روزها خوندنشون مفید باشه:

دیروز ، به دنبال یک گمشده ... امروز ، من بودم و هزاران پنجره ... فردا ، عشق دات کام

پس خودم کجا هستم؟

می خواهم با تو باشم!!!

خانه ای خواهی دید

یه سری مطلب دیگه هم هست که امیدوارم تا آخر هفته بتونم در وبلاگ قرارشون بدم!

ماه رمضان خوبی داشته باشید ... التماس دعا!!!


موضوعات یادداشت



[ خانه | ایمیل |شناسنامه | مدیریت ]

©template designed by: www.persianblog.com