سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 تعداد کل بازدید : 189954

  بازدید امروز : 1

لاریجانی - عصر ارتباطات

[ خانه | ایمیل |شناسنامه | مدیریت ]

 

موضوعات وبلاگ

 

 دوستان



 

درباره خودم

 

لینک به لوگوی من

لاریجانی - عصر ارتباطات

 

اشتراک

 

 

حضور و غیاب

یــــاهـو

 

جستجوی سریع

 :جستجو

با سرعتی بی‏نظیر و باورنکردنی
متن یادداشت‏ها و پیام‏ها را بکاوید!

 

آوای آشنا

 

بایگانی

انقلاب مجازی
ارکات
لاریجانی
تا انتخابات!!!
اسلام از مکه تا اینترنت!
گپ های دخترانه
مناظره ی سیستم عامل ملی
ارتباطات ِ عصر ِ تنهایی
وبلاگ؛ رسانه مردم
نجوای رمضان
امت مجازی
اسلام هک نمی شود!
برای او
45 دقیقه تا خرامه!
انقلاب زنده است تا خمینی زنده است
زمستان 1385
پاییز 1385
تابستان 1385
بهار 1385
تابستان 1384
بهار 1384
زمستان 1383

 

ای آن که با رازگویی طولانی اش، همدم عارفان گشت و لباس دوستی اش را بر تن ترسیدگان پوشاند ! [امام سجّاد علیه السلام ـ در نیایشش ـ]

لاریجانی(2)!

نویسنده:محمد صادق افراسیابی::: سه شنبه 83/12/25::: ساعت 11:18 عصر

بسمه تعالی

سلام.

خوب هستید؟

بالاخره سال نو هم داره میاد و ما کهنه تر میشیم!!!

ان شائ الله سال خوب و سرشار از موفقیتی داشته باشید.

قبل از اینکه به ادامه گزارش بپردازیم، لازم می دونم چند تا نکته رو بگم.

اولا من تو وبلاگم، خودم هستم؛ یعنی محمد صادق افراسیابی با تمام سلیقه ها، عواطف و ... پس وقتی مطالب رو می خونید یادتون باشه من اینجا روزنامه نگار نیستم، بلکه فقط یه وبلاگ نویس ساده هستم. اینو گفتم چون توی بخش قبل به عمد یه جاهایی که تمایلاتم با آداب روزنامه نگاری مغایرت داشت، تعمدا تمایلاتم رو انتخاب کردم.

دوما ... بگذریم!!! و اما ادامه بحث!

می پرسم: « چه کسی باید این کار را انجام دهد»؟

پاسخ می دهد: « دستگاه ها و مسئولین مختلف کشور! البته این نکته را در نظر داشته باشید که ما از صفر شروع نکردیم. ما در بعد از انقلاب وضعیت نامناسبی داشتیم و تاریخ مقوله ی پیوسته ایست. پس از انقلاب هم عوامل بیرونی و دشمنی هایی که با ما شد و مشکل رامضاعف کرد. پس ما از نقطه ی صفر شروع نکردیم.

درست است که برای ما برخی ضایعات پدید آمد مثل 8 سال جنگ ( که بی تبعات هم نبود ) اما این سخت گیری های خارجی برای ما ثمرات مهمی داشت. مثل اینکه صنایع دفاعی ما در زمان عادی به این پیشرفت نمی رسد. یا سرداران ما که جزو آدم های عادی بودند اما در کوران جنگ روح های بزرگی پیدا کردند. پس ما سرمایه های بزرگی بدست آوردیم.

پس این کاستی ها تاثیر داشته اما عوامل خارجی هم بی تاثیر نبوده. و خود این عوامل معایبی داشته و مزایایی. باید به جایی برسیم که معایب را کم کنیم.»

می گویم: « گاهی مسئولین ما مثل یک اختاپوس برای حفظ موقعیتشان تلاش می کنند و دیگر در کارشان خدمت گذاری نمی بینیم. یعنی آن روحیه ی اخلاص که در اوایل انقلاب بود دیگر در این افراد وجود ندارد. و از سویی اگر کسی به دنبال حل مشکلات نباشد مشکلات باقی خواهد ماند!»

لاریجانی با همان آرامش همیشگی که به نظرم از روح ایمانش نشات می گیرد، می گوید: «  همه که این طور نیستند. یک عده تلاش می کنند وقت زیادی هم می گذارند. یک عده ای هم ممکن است سوء استفاده کنند. همیشه این مشکل وجود دارد. راه حلش هم مبازه است. این که مقام معظم رهبری می گویند مبارزه با فقر، فساد و تبعیض بشود یعنی همین. اصولا من این جراحی ها را برای کشور مفید می دانم.

برای مسایل مختلف باید یک نظام و نظم خاص وجود داشته باشد. همواره قوه ی حاکمه هم باید

موافق باشد که با افراد متخلفش برخورد شود. نکته ای که ما باید به آن توجه کنیم این است که ما

باید به هویت فرهنگیمان دقیق تر شویم. اگر انسان روی خودش کار کرده باشد ظواهر دنیا زود او را فریب نمی دهد. این مورد درباره ی مسئولین کشور هم صادق است. آن ها که از خارج نمی آیند. اگر یک ضایعه ای در هویت وجود داشته باشد این نسل به نسل منتقل می شود و با گفتن هم حل نمی شود. همیشه نگاهمان باید عمیق باشد در حد ریشه ها.

ما در روایات داریم اگر فردی شغلی را انتخاب کند که بداند از او اولی تر به آن شغل هست به خدا خیانت کرده. خب این فرهنگ سازی باید در سطوح بالای فرهنگی هم باشد. تنها نباید در سطوح پایین فرهنگ سازی کنیم.

باید با بحث ها ریشه ای برخورد کرد. اگر یک خانواده از سطح فرهنگی پایینی برخوردار باشد مناقشات و برخوردهایشان هم در همان سطح است. حالا اگر این خانواده یک سطح بالاتر باشد دیگر مجموعه ی مناقشات و برخوردهایشان فرق می کند.

در جامعه هم همین طور است. اگر سطح فرهنگی جامعه بالا برود دیگر مشکلات اولیه بروز نخواهد کرد. ما باید به اینجا برسیم. یکی از مسایلی که امام علی خلافت را پذیرفت این بود که می گفتند گسترش اسلام را از جهت سطح زیاد کردید اما روی بنیان اسلام کار نکردید و به همین دلیل است که می بینیم جنگ های حضرت همه داخلی است؛ چون حضرت می دانست که مشکل آسیب فرهنگی جدی است.»

غیر از سوالاتی که خواندید، سوالاتی هم در مورد صدا و سیما مطرح کردم و البته جوابهایی قانع کننده یافتم. ان شائ الله اگر زنده بودم در جایی دیگر به سخنان ایشان اشاره خواهم کرد.

خب. با نزدیک شدن به سال نو، مجددا سال جدید رو به همه شما و خانواده هاتون تبریک میگم و مژده میدم بهتون که در مدت تعطیلات نوروزی از دست نوشته های بنده هم آسایش خواهید داشت.

یا حق.


موضوعات یادداشت


لاریجانی (1)!

نویسنده:محمد صادق افراسیابی::: شنبه 83/12/15::: ساعت 8:44 عصر

بسمه تعالی

سلام

خوب هستید که ان شائ الله؟

همون طوری که هفته پیش قول دادم، این هفته و هفته بعد گزارش مصاحبه ای رو که با دکتر علی لاریجانی – کاندیدای شورای هماهنگی انقلاب در انتخابات آتی ریاست جمهوری - ، داشتم به محضر شما خوانندگان گرامی تقدیم می کنم.

اما قبل از این که به مصاحبه بپردازم، لازم می دونم از برادر مفتاح، برادر هدایتی، و جناب آقای رضا امیرخانی که با پیام ها، تلفن ها و صحبت های صمیمانه خویش به بنده دلگرمی دادن، تشکر کنم؛ می دونید الان حس می کنم جای کی بیشتر از همه خالیه! عمرا بتونید حدس بزنید!

خب! خودم میگم: « سرمدی عزیز»، « کورش علیانی»، « باباوند» و « مهدی پور»!!!

اگه کسی نامبردگان رو دید از طرف من بهشون سلام برسونه.

حال اصل مطلب!

 

همه او را می شناسیم. دکتر علی لاریجانی!

رئیس سابق سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و کاندیدای انتخابات آتی ریاست جمهوری.

تقریبا دو ساعت گپ زدیم؛ در طول این مدت نه به ساعتش نگاه کرد و نه تلفنش زنگ زد.

آن روز برای من روز بسیار بزرگی بود؛ سخنم رو اینگونه شروع کردم:« آقای لاریجانی امروز احساسم این است که حضور من در برابر شما، حضور نماینده نسل جوان در برابر شماست؛ نسلی که سوالات بی پاسخ بسیاری دارد و انتظار دارد که شما به عنوان نماینده نظام جمهوری اسلامی ایران و فردی که برای سالیان دراز مورد اعتماد مقام معظم رهبری قرار گرفته است، بدین سوالات پاسخگو باشید»!

و اینگونه داستان یک گفتگوی دوستانه پا گرفت.

از مشکلات نسل جوان حرف زدیم؛ از اینکه او مهمترین مسئله نسل جوان کنونی را چه می داند.

لاریجانی:«  در بحث جوان نمی شود یک مشکل را برجسته تر از بقیه ی مشکل ها نشان داد. زیرا مقوله جوان یک مقوله ی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی است و نمی شود آسیب را در یک بخش منحصر کرد. از یک طرف ما برجستگی هایی در نسل جوان داریم و از یک طرف هم کاستی هایی. ازجمله تحقیقاتی که مراکز پژوهشی و تحقیقاتی کشور ( چه صدا و سیما و چه وزارت ارشاد ) انجام می دهند، نشان می دهد که در برخی مولفه ها جوان های ما وضع فوق العاده ای دارند. مثلا در زمینه ی باور های دینی نسل جوان فوق العاده وضع مناسبی دارد؛ یعنی اعتقاد به خدا، پیامبران و معاد در میان جوانان حدود 96% است. این وضع مناسبی است. به دور از نوع لباس و نوع آرایش نشان دهنده ی فطرت خدا جو در جوانان ماست. نکته ی بعد بستری است که در جامعه ی ما به برکت انقلاب و پیش زمینه ی تاریخ تشیع فراهم شده است.

مولفه ی بعدی غرور ملی است؛ مثل اینکه مردم به ایرانی بودنشان افتخار دارند، به اینکه مسلمانند افتخار دارند، به پرچمشان اعتقاد بالای دارند و این مولفه ایست که در جوان های بسیار بالاست.

البته در مورد سلوک رفتاری در جامعه طیف وجود دارد. ممکن است افرادی وجود داشته باشند که تمام موراد بالا را قبول داشته باشند ولی نسبت به آنها عاملیت نداشته باشند. طبیعی است زیرا انسان به خیلی چیزها ممکن است اعتقاد داشته باشد اما در مقام عاملیت ممکن است سستی داشته باشد.

در مورد آسیب ها، آسیب ها چند بخش است: برخی آسیب ها ی اجتماعی است، برخی ماهیتا فرهنگی است. مثلا در مورد اعتیاد گزارش ها نشان می دهد که در میان جوان ها یک آسیب است و بر رفتار فرهنگی تاثیر می گذارد.

عامل دیگر مسئله ی اشتغال جوانان است. حجم بیکاری زیاد است و دانشجویی که درس می خواند اطمینان ندارد که مشغول به کار می شود. باز جوانی که دانشگاه نمی رود مشکلات خاص خود را دارد.

مشکل بعدی مشکلاتی است که از لحاظ اقتصادی در عقاید انسان ایجاد می شود. بالاخره فقر باعث تغییر یک سری داده ها در انسان می شود.

برخی از ین معضلات ریشه ی بیرونی دارند عنی فرهنگ جهانی عامل آن است. مثلا ماهواره، اینترنت و سایت های مخرب تاثیرات خاص خود را دارد.

من فکر می کنم با این مختصاتی که آدم در مجموع در نظر می گیرد و خصوصیاتی که در قوم ایرانی وجود دارد ( مثل مولفه هایی که در پیوستن به حقیقت در ما هست ) به نظر می رسد نسل جوان باید بیشتر به هویت تاریخی- فرهنگی خود نظر داشته باشد.

ما هر تئوری توسعه ای را در نظر بگیریم نیروی انسانی در آن نقش مهمی دارد. یعنی نیروی انسانی خلاق و پویا. و این وقتی رخ می دهد که که فرد هویت تاریخی- فرهنگی خود را بشناسد».

پرسیدم: « شما گفتید یکی از بزرگترین مشکلات جوانان ما در نشناختن هویتشان است؛ از دید شما علت چیست»؟

تاملی دلنشین همراه با غنچه جاودان تبسمی که همیشه بر لب دارد؛ و اینک غنچه می شکفد:« عواملی که من شمردم بر این مسایل هم سابه می اندازد. باور داشتن خود همواره یک زمینه هایی باید داشته باشد. اگر فشار اقتصادی زیاد باشد ذهنیت را خراب می کند. اگر فشار فرهنگی زیاد باشد ذهنیت را خراب می کند. مثلا ازدواج. در تحقیقات ما سن پسرها در ازدواج 30 سال و سن دخترها به 26 سال رسیده است. این خود فشاری است که در باورها تاثیر می گذارد. ضمنا رسانه ها تاثیر دارند. من تاثیر عوامل فرهنگی را در این مسایل بیشتر از خود فرهنگ می دانم. گاهی سیاست زدگی در حوزه ی فرهنگ است که مشکل زاست. اگر به فرهنگ بخواهیم ابزاری نگاه کنیم باز هم مخرب است. این مجموعه ایست که باید به آن توجه داشت. زمینه ی رشد در جوانان ما خیلی فراهم است فقط باید عوامل پیرامونی هماهنگ شود».

می گویم: « چه کسی باید این کار را انجام دهد»؟

پاسخ می دهد:

ادامه این مطلب را هفته بعد بخوانید ...

منبع: افراسیابی، محمد صادق. ( 13/10/83). جوانان باید هویت تاریخی و فرهنگی خویش را بشناسند. رسالت، 5480، 7.


موضوعات یادداشت



[ خانه | ایمیل |شناسنامه | مدیریت ]

©template designed by: www.persianblog.com