سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 تعداد کل بازدید : 189963

  بازدید امروز : 3

اسلام از مکه تا اینترنت! - عصر ارتباطات

[ خانه | ایمیل |شناسنامه | مدیریت ]

 

موضوعات وبلاگ

 

 دوستان



 

درباره خودم

 

لینک به لوگوی من

اسلام از مکه تا اینترنت! - عصر ارتباطات

 

اشتراک

 

 

حضور و غیاب

یــــاهـو

 

جستجوی سریع

 :جستجو

با سرعتی بی‏نظیر و باورنکردنی
متن یادداشت‏ها و پیام‏ها را بکاوید!

 

آوای آشنا

 

بایگانی

انقلاب مجازی
ارکات
لاریجانی
تا انتخابات!!!
اسلام از مکه تا اینترنت!
گپ های دخترانه
مناظره ی سیستم عامل ملی
ارتباطات ِ عصر ِ تنهایی
وبلاگ؛ رسانه مردم
نجوای رمضان
امت مجازی
اسلام هک نمی شود!
برای او
45 دقیقه تا خرامه!
انقلاب زنده است تا خمینی زنده است
زمستان 1385
پاییز 1385
تابستان 1385
بهار 1385
تابستان 1384
بهار 1384
زمستان 1383

 

با دانشمندان همنشینی کن تا خوش بخت گردی . [امام علی علیه السلام]

اسلام از مکه تا اینترنت(قسمت آخر)!

نویسنده:محمد صادق افراسیابی::: یکشنبه 84/4/19::: ساعت 12:25 صبح

بسمه تعالی

سلام.

شهادت مادرم زهرا(س) رو به همه شما تسلیت میگم و در عین حال آرزو می کنم که تمامی شیعیان هر جا که هستند صحیح و سالم در پناه آن بانوی بزرگوار اسلام در راه رسیدن به کمال غایی موفق و موید باشند.

اما این هفته شاهد آخرین قسمت سلسله مطالب اسلام از مکه تا اینترنت هستید؛ مطلبی که با جرات می توانم بگویم نگارش آن حداقل ده ها ساعت – حدود سی ساعت - ، از وقتم را به خود اختصاص داد و البته این همه مرهون توصیه استاد عزیزم جناب آقای دکتر حسام الدین آشنا است که اینجانب را بدین موضوع امر کرد.

امیدوارم این نوشتار برای تمامی مخاطبان وبلاگ مفید واقع شده باشد.

Understanding Islam

http://www.understanding-islam.com

پایگاه اطلاع رسانی " درک اسلام"؛ پایگاه مستقلی که به منظور احیای اسلام از طریق توضیح مفاهیم اسلامی و مقایسه آن با سایر ادیان ایجاد شده است، می کوشد تا اسلام را از دیدگاه های مختلف بررسی کرده و به شبهات و پرسش ها، پاسخ مناسب دهد.

روند شکل گیری سایت بدین نحو است که موسس " درک اسلام"، در ژانویه 1997 با ورود به محیط وب به دلیل زمینه مذهبی شخصیش به سمت سایتهای مذهبی کشیده شد و تمام سایتهای دینی – شامل سایتهای اسلامی، مسیحی، یهودی و بودایی– را مطالعه کرد. وی پس از روبرو شدن با نظریات سایر ادیان و مشاهده شبهات آن ها نسبت به اسلام تصمیم گرفت سایتی در جهت نهضت بازگشت اسلامی و مقایسه اندیشه اسلام و سایر ادیان پدید آورد.

بخشهای مختلف این پایگاه بدین شرح است؛ سوالات مطرح شده ی اخیر – شامل سوالات خوانندگان راجع به اسلام و دیگر ادیان با قابلیت جستجو در بانک سوالات - ، مقالات اخیر  ، بحث های اخیر – به صورت فروم هایی جهت بحث میان فرقه های مختلف اسلامی و نیز مسلمانان و غیر مسلمانان - ، مقالات خوانندگان – شامل جدیدترین مقالاتی که توسط خوانندگان برای سایت ارسال می شود - ، کتابهای آنلاین جدید - که مجموعه ای از جدیدترین کتابهای الکترونیدر زمینه روند برخورد اسلام و سایر ادیان، رنسانس اسلامی و ... می باشد - ، معرفی سایتهای برتر اسلامی و  ...

علاوه بر تمام آنچه گفته شد در صفحه اصلی می توان عناوین مهم ترین مقالات را مشاهده کرد؛ عناوینی همچون دین اسلام و مقایسه آن با ادیان مطرح دنیا و ..

" درک اسلام" از لحظ به روز بودن، طراحی و رعایت نکات نگارشی، اثر بخشی و راهبری دارای ویژگی ها و نکات مثبت بسیاری است. اما از آنجا که مقالات موجود در این پایگاه از اقشار  مختلف اجتماع می باشند، این موضوع باعث ضعف در اعتبار این منبع اصلی شده است.

 

The True Religion

http://www.thetruereligion.org

محوریت پایگاه اطلاع رسانی " مذهب واقعی"؛ پایگاه مستقلی که در سال 1999 با هدف ارائه اطلاعات معتبر در مورد تمدن اسلامی، و باورها و فرهنگ مسلمانان توسط یک خانواده مسلمان ساکن نیویورک آمریکا تاسیس شد، بر پایه جمع آوری و ارائه مقالات مرتبط با موضوع " اسلام گرایی در جهان معاصر" می باشد.

همچنین تشکیل گروههای بحث و تبادل نظر، معرفی تازه مسلمانان، مرور تازه ترین اخبار جهان اسلام، توصیه کتاب برتر و ارائه خلاصه ای از آن، و گزارش از گروههای اسلامی از دیگر فعالیت های " مذهب واقعی می باشند.

لازم به ذکر است کاربران نیز می توانند مقالات خویش را با رعایت شرایط توضیح داده شده در بخش مقالات برای مسئولان پایگاه جهت درج در صفحه مربوطه بفرستند.

" مذهب واقعی" از جهت اثر بخشی – با داشتن امکان سرچ و تقسیم موضوعی مقالات- ، راهبری، اعتبار، به روز بودن و طراحی و نگارش سایت دارای وضعیت مطلوبی است. اما این سوال در ذهن مخاطب ایجاد می شود که چرا با وجود اینکه این وب سایت متعلق به نهاد یا ارگان خاصی نمی باشد از دامنه " ارگ" استفاده کرده است؟

Perspectives on Muslim History and Civilization

 http://www.ric.edu/adamslibrary/resources/courseguides/history164.html

"چشم انداز تاریخ و تمدن اسلامی" صفحه ای است که توسط بخش “Library Course Guides” دانشگاه ِ “University of Rhode Island”، جهت کمک به دانشجویان دروس "قرون وسطی؛ زندگی در دنیای فطری"، "دنیای اسلام از بعثت پیامبر تا سال 1800 میلادی"، "جهان اسلام در عصر جدید ( از 1800 تا زمان حاضر)"، "اسلام و سیاست اسلامی در جهان معاصر"، ایجاد شده است.

این صفحه، منبعی ارجاعی است که در آن به کتاب ها، کلیدواژه ها، مجلاتِ بانک های اطلاعاتیِ “Academic Search primer” و “JSTOR”، و وب سایتهای مرتبط با "چشم انداز تاریخ و تمدن اسلامی" لینک داده شده است و از این طریق سعی دارد تا دانشجویان دروس مذکور را برای یافتن منابع کمکی مورد نیاز آن ها یاری کند.

با توجه به وابستگی وب پیج فوق به دانشگاهِ“University of Rhode Island”، به نظر می رسد می توان آن را در زمره منابع معتبر و غنی به شمار آورد.

 

Islam, The Modern World, and The West

http://www.uga.edu/islam/islamwest.html

وب پیج ِ درسی " اسلام، دنیای جدید و غرب"، مربوط به بخش مطالعات اسلامی دانشگاه "جرجیا" می باشد. این صفحه که جزو منابع ارجاعی تلقی می شود، شامل معرفی مقالات مرتبط با " اسلام در جهان معصر"، "اسلام و غرب"، " بررسی وضعیت مسلمانان ِ کشورهای مختلف"، " اسلام پس از حادثه 11 سپتامبر"، " اسلام و جهانی سازی"، " اسلام و دموکراسی"، " اسلام و حقوق بشر"، " اسلام و رسانه های جمعی"، " آینده جهان اسلام" و ... می باشد.

لازم به ذکر است دانشجویان می توانند از طریق دنبال کردن لینک مربوط به هر یک از مقالات، متن کامل آن را مشاهده کنند.

با توجه به اینکه صفحه " اسلام، دنیای جدید و غرب" وابسته به یکی از دانشگاههای معتبر است که مقدار زیادی از توان خود را صرف پرداختن به مباحث اسلامی و دینی می کند، و در آن به آخرین مقالات علمی با موضوعی مشابه موضوع درس " بازگشت به اسلام در جهان معاصر" لینک داده می شود، بنابراین این صفحه یکی از غنی ترین ومهم ترین منابع درسی می باشد.

با توجه به تک صفحه ای بودن این منبع به نظر می رسد، امکان ارزیابی آن از حیث راهبری، اثربخشی و سایر نکات مطرح در ارزیابی سایت، به شکلی تام و تمام امکان پذیر نیست.

پایان


موضوعات یادداشت


اسلام از مکه تا اینترنت(3)!

نویسنده:محمد صادق افراسیابی::: یکشنبه 84/4/5::: ساعت 1:0 صبح

بسمه تعالی

دوستان عزیز، سلام.

 

قبل از هر چیز پیروزی شیرین یار همیشگی محرومان و سردار عشق و ایمان، دکتر محمود احمدی نژاد را به تمام مسلمین و مستضعفین جهان خصوصا ملت شریف ایران تبریک می گم.

 

اما ادامه داستان:

 

1.      Islam For Today

 

http://www.islamfortoday.com


پایگاه اطلاع رسانی " اسلام امروز"، پایگاهی مستقل می باشد که به منظور ارتقاء دانش و فهم غربی ها از اسلام توسط یک مسیحی اروپایی که به اسلام گرویده است، ایجاد شده است.

 

این سایت شامل بخش هایی چون تاریخچه مسلمان و تمدن اسلامی، حقوق زنان در جامعه اسلامی، اسلام در غرب و دنیای امروز، معرفی مدارس اسلامی، ارائه گزارش در مورد تازه مسلمانان و فهرست کتاب ها، مجلات  و چند رسانه های اسلامی است.

 

 گرچه استفاده کنندگان این سایت تمامی اقشار بشریت هستند اما " اسلام امروز" هدف خود را ایجاد یک منبع فکریِ به روز اسلامی برای غربی هایی که به تازگی به اسلام گرویده اند و نیاز به منابع اطلاعاتی دارند و یا غیر مسلمانانی که به دنبال درک و شناخت اسلام هستند معرفی می کند.

 

گردانندگان این پایگاه معتقدند باید میان دین و ایدئولوژی اسلامی از یک سو و سیاست و تروریسم از سوی دیگر تمایز قائل شد؛ چرا که مسلمانان گاه فرهنگ های محلی و اصول جغرافیای سیاسی خود را تحت پوشش اسلام قرار داده و تشخیص تفاوت میان این دو برای بسیاری از مسلمانان غربی و یا مهاجرین دشوار خواهد بود. در پی این باور است که آنان از نظریه ای که در کتاب " چهار عنصر اصلی قرانی " سید ابوالعلا محمودی بیان شده است، پیروی می کنند. او در این کتاب می کوشد تا به اصول و پایه های دین مبین اسلام پرداخته، اثر تفاسیر و سنت های گذشتگان را از چهره واقعی اسلام  زدوده و توان خود را برای رفع سوتفاهم هایی که به تدریج در مورد اهداف اصلی دین مطرح شده است، صرف کرده و از این طریق چهره اسلام امروزی را به تصویر درآورد.

 

اما نقطه قوت اصلی این پایگاه به عنوان یکی از منابع مطالعاتی " بازگشت به اسلام در جهان معاصر"، اولا مقالاتی است که ذیل موضوعات تقابل یا تفاهم اسلام و غرب،  چگونگی روند پیشرفت اسلام گرایی در غرب، تحلیل چالش ها و مسایل جهان اسلام – به خصوص عراق و افغانستان- ، مطاله در وضعیت فرهنگی و سیاسی کشورهای اسلامی – به خصوص ایران- ، و بررسی سیاسی، اجتماعی، فرهنگی گروههای اسلامی در آن موجود است؛ ثانیا گزارش هایی است که از تازه مسلمانان غربی ارائه می دهد.

 

با توجه به اینکه مقالات این سایت عمدتا از افرادی انتخاب شده که دارای مدرک دکتری در آن مبحث می باشند، این پایگاه به عنوان منبعی اصلی و مهم در سیر مطالعاتی مربوط به اسلام و غرب به شمار می آید. هر چند ضعف در راهبری و اثر بخشی موجب می شود که مخاطب نتواند استفاده لازم و مفید را از محتوای غنی " اسلام امروز" ببرد.

 

 

2.      Innovative Minds

 

http://inminds.co.uk

 

     پایگاه اطلاعاتی “inminds.co.uk”، برای فهم بهتر غربی ها از اسلام ساخته شده است، و برای رسیدن به این هدف به دو شکل فعالیت می کند:

 

1)              ایجاد نرم افزارهای اسلامی، که در آن سعی شده است مفاهیم اسلامی و قرآنی به شکلی نو و مخاطب پسند به عموم کاربران عرضه شود.

 

2)              کمک به جنبش ها و حرکت های اسلامی در سرتاسر جهان از طریق انتشار مقالات، مصاحبه با متفکران اسلامی، گزارش همایش ها و سمینارهای مرتبط با نهضت های اسلامی، اطلاع رسانی اخبار جهان اسلام و معرفی کتاب ها، مجالات و مقالات مرتبط با موضوع تقابل اسلام و غرب.

 

مقالات و مصاحبه های این سایت عمدتا دارای موضوعاتی چون معرفی ماهیت حقیقی اسرائیل و صهیونیست به عنوان دشمن اصلی جهان اسلام، تبیین اندیشه های یهودیان ضد صهیونیست، بحث پیرامون جهانی شدن و تبعات آن، وضعیت مسلمانان در اقصی نقاط جهان و مشکلات و مسایل فرهنگی پیش روی آن ها، بررسی تهدید ها و چالش های تمدن اسلامی و ارائه راهکار برای اعتلا و بالندگی این تمدن می باشد.

 

از آنجا که این سایت در حقیقت پایگاه موسسه اسلامی “In Minds” در انگلستان است که در کنار فعالیت های فرهنگی به تولید و ارائه نرم افزارهای اسلامی می پردازد، انتخاب دامنه “co.uk” انتخابی شایسته و مناسب است. همچنین به روز بودن مطالب، غنا و اعتبار مباحث مطروحه ، طراحی بسیار زیبا و نگارش استاندارد متون، راهبری مناسب و اثر بخشی توانمند این منبع درجه اول را به یکی از مهمترین منابع " بازگشت به اسلام در جهان معاصر" تبدیل کرده است.


موضوعات یادداشت


اسلام از مکه تا اینترنت (2)!

نویسنده:محمد صادق افراسیابی::: پنج شنبه 84/3/19::: ساعت 12:24 صبح

بسمه تعالی

سلام.

ان شائ الله که حال همه دوستان خوب باشه. در ادامه معرفی سایت های متعلق به جنبش بازگشت به اسلام، امروز به معرفی دو پایگاه " افکار اسلامی معاصر" و " مرکز اطلاع رسانی مسلمانان آمریکا" می پردازیم.

اما قبل از آن بد نیست سایت جدیدی را که اخیرا به همت بچه های مخلص بسیج صدا و سیما راه اندازی شده، معرفی کنم.

سایت مذکور وب سایت "یار" دارای نشانی http://www.yar.ir میباشد و دارای بخش هایی چون تالار گفتگو و نشریه الکترونیک است. امیدوارم از این نتیجه تلاش و زحمت دوستانمان در بسیج لذت ببرید.

اما ادامه داستان!!!

 

1.     The Institute of Contemporary Islamic Thought    

                  http://www.islamicthought.org

                   

پایگاه اطلاع رسانی "افکار اسلامی معاصر " وابسته به موسسه افکار اسلامی معاصر ( ICTI)، مرکز اطلاع رسانی جنبش ها و نهضت های اسلامی می باشد که زیر نظر هشت نفر از اندیشمندان جهان اسلام جهت رهبری و سازماندهی نظری حرکت های اسلامی در سرتاسر جهان، فعالیت می کند.

این پایگاه شامل اخبار قیام های اسلامی در اقصی نقاط جهان، گزارش سمینارها، کنفرانس ها، و دوره های آموزشی مرتبط با نهضت بازگشت دینی، تبیین افکار و عملکرد اندیشمندان اسلامی – نظیر آیت الله خمینی، دکتر کلیم صدیقی و ... - ، بررسی و نقد تازه های کتاب و مجلات در زمینه تحرکات اسلامی، لینک به سایر سایت های مفید اسلامی، و انتشار آخرین اخبار مطالعات و فعالیت های موسسه ICIT  می باشد.

این سایت از تورنتو و لندن به روز شده و راهبری آن توسط " Zafar Bangash" ساکن تورنتو، و "Iqbal Siddiqui" ساکن لندن انجام می پذیرد.

هر چند پایگاه مذکور در زمنیه راهبری و اثر بخشی دارای ضعف است، اما از آنجا که ارگان موسسه افکار اسلامی معاصر می باشد، با گزینش دامنه " ارگ"؛ همچنین برخورداری از اعتبار اطلاعات و پدیدآورنده، روز آمد بودن اطلاعات، پیوند به منابع دیگر، کیفیت طراحی و نوشتار، این منبع اصلی به مرجعی معتبر و کارا تبدیل شده است.

 

2.     The American Muslim

http://www.theamericanmuslim.org

پایگاه اطلاع رسانی " مسلمانان آمریکا" که مدتی – از 1989 تا 1995 – ، تحت عنوان مجله ای به همین نام منتشر می شد، وب سایتی است که توسط تعدادی از مسلمانان آمریکا با هدف فراهم کردن محیطی سالم برای گفتمان میان گروههای مختلف اسلامی بر پایه قرآن، و اسلام و سایر ادیان الهی جهت ایجاد تفاهم، سازگاری و صلح فرقه های اسلامی با هم، و اسلام و غرب – خصوصا اسلام و آمریکا – ، بنا شده است.

این پایگاه مدعی است سعی دارد از دریچه ای معنوی – و نه سیاسی – ، به  اسلام نگاه کند و در خصوص مسایل مختلف فرهنگی نظر اسلام را استخراج و عرضه  کند؛ مسائلی چون حقوق بشر، دموکراسی، عدالت اجتماعی و ...

لازم به ذکر است راه اندازی مجدد نشریه " مسلمانان آمریکا" در قالب سایت،  پس از حادثه 11 سپتامبر و ایجاد نگرشی منفی در جهانیان نسبت به مسلمانان، همچنین نمایش فیلم هایی که مسلمانان را خشن و بی تمدن نشان می داد، به طور جدی احساس شد.

با توجه به اینکه پایگاه " مسلمانان آمریکا"، وابسته به موسسه و نهاد خاصی نمی باشد به نظر می رسد به جای دامنه " ارگ" بهتر بود از دامنه ای دیگر همچون " نت"، استفاده کند. اما از سایر جهات در یک ارزیابی علمی به نظر می رسد با توجه به راهبری و اثر بخشی مطلوب و غنا و اعتبار مطالب، این سایت می تواند به عنوان یکی از منابع اصلی " بازگشت به اسلام در جهان معاصر"، نقش خویش را به خوبی ایفا کند.


موضوعات یادداشت


اسلام از مکه تا اینترنت!

نویسنده:محمد صادق افراسیابی::: سه شنبه 84/3/10::: ساعت 11:55 عصر

بسمه تعالی

 

امسال، 1479 سال از میلاد پیامبر گرامی اسلام می گذرد؛ پیام آوری که در مکه متولد شد و 40 سال بعد با نزول فرشته وحی الهی و ابلاغ رسالتش، از همانجا تبلیغ دین مبین اسلام را آغاز کرد؛ اسلامی که با گذشت هر روز از عمرش بیشتر رونق گرفت؛ تا آنجا که اینک در عصر گسترش فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطاتی، جهانی را مسخر خویش کرده است.

در عصر کنونی صدها، بلکه میلیون ها پایگاه اطلاع رسانی در جهت انتشار و روز آمد کردن آموخته های منجی بشریت، حضرت محمد (ص) ایجاد شده اندت؛ پایگاههایی که بسیاری از آن ها همچون خورشیدی هستند که از پس غروب جهان غرب بر آمده اند.

آنچه پیش رو دارید، شاهدی است بر گوشه ای از ثمرات جنبش اسلام گرایی عظیمی که در جهان مجازی شکل گرفته است.

 

 http://www.ic-el.com

مرکز اسلامی لندن در سال 1998 میلادی همزمان با برپایی جشن ولادت پیامبر عظیم الشان اسلام، آغاز به کار کرد. پایگاه اطلاع رسانی موسسه نیز در راستای تحقق بخشیدن به آرمان های این مرکزتشکیل شده است و شامل بخش هایی چون اطلاع رسانی برنامه های مرکز – برنامه هایی چون سمینارها و همایش های اسلامی - ، مطالعات اسلامی (Islamic Studies)، آشنایی با اندیشه ها و شخصیت امام خمینی، پاسخ به استفتاءات فقهی، کتابخانه مجازی اسلامی، و لینک به سایر سایتهای اسلامی – خصوصا سایتهایی که در جهت ترویج و گسترش فرهنگ اسلامی در جهان غرب تلاش می کنند - ، می باشد. هدف از تشکیل این پایگاه پاسخ به نیازهای فرهنگی، اجتماعی و دینی  مسلمانانی است که در کشورهای غیر مسلمان به سر می برند؛ گردانندگان سایت برای رسیدن به این هدف سعی دارند از طریق آموزش مفاهیم اسلامی و بالا بردن هشیاری مذهبی افراد، به پایگاهی جهت ترویج ارزش های فرهنگ اسلامی و بنیانی مستحکم برای گروههای اسلامی تبدیل شوند.

آنچه که اهمیت این پایگاه را به عنوان یکی از منابع مطالعه " بازگشت به اسلام در جهان معاصر" بیشتر می کند، تعاملی است که با مردمان جوامع غربی دارد.

 

http://www.islamic-world.net

وب سایت جهان اسلام، پایگاهی مستقل می باشد که با بیش از 3000 صفحه، و حدود 33000 لینک به سایر سایتهای اسلامی، همچنین 2.5 میلیون بازدید کننده در ماه بزرگترین سایت اسلامی در محیط نت است.

در صفحه خانه این سایت اولین مطلبی که به چشم میخورد این جمله است: « ما در دنیایی زندگی میکنیم که از نظر علم و تکنولوژی کاملا اسلامی است». این جمله در حقیقت طرز تفکر گردانندگان این محیط مجازی را بیان می کند؛ آن ها بر این باورند که اسلام با ثمرات علمی دنیای مدرن هیچ گونه منافاتی ندارد. بنابراین لازم است مسلمانان با روند پیشرفت علوم جدید همراه و همگام شده و خویش را به روز نگه دارند.

هدف اصلی این پایگاه کمک به ایجاد امت واحده اسلامی با استفاده از فناوری های جدید اطلاعاتی و ارتباطاتی، خصوصا اینترنت می باشد.  همچنین حمایت از سایر سایتهای اسلامی با دادن لینک به آن ها، تلاش برای بالا بردن سطح آگاهی مسلمانان، مطلع ساختن اعضای جوامع اسلامی از مهمترین وقایع جهان اسلام، نظر خواهی از مسلمانان در رابطه با مسائل اسلامی، بررسی وضعیت جنبش های مختلف اسلامی در سرتاسر جهان و ... از دیگر اهداف این وب سایت می باشد.

شیوه این پایگاه برای رسیدن به اهداف فوق، بر اساس خط مشی فکری آن به این شکل است که سعی دارد ضمن توجه به مسائل جدید فقهی، اجتماعی و فرهنگی جهان اسلام و مسلمانان، به عقاید صدر اسلام توجه کرده و تجدید حیات معنوی اسلام را سازماندهی کند.

ادامه دارد ...


موضوعات یادداشت



[ خانه | ایمیل |شناسنامه | مدیریت ]

©template designed by: www.persianblog.com